Sporty motorowe przeszły długą drogę w ciągu swojej 154-letniej historii, od parowych powozów poruszających się z prędkością 8 mil na godzinę na obrzeżach wiktoriańskiego Manchesteru do aerodynamicznych maszyn Formuły 1 wartych 10 milionów funtów, mknących po prostych z prędkością 220 mil na godzinę.
Rozwój sportów motorowych odzwierciedlał postęp technologiczny współczesności, aby stale dostarczać szybsze i bardziej emocjonujące widowiska wyścigowe.
Zapnij pasy i dołącz do nas w wyścigu przez historię sportów motorowych.
1. Pierwszy wyścig samochodowy odbył się w Greater Manchester
Nasza lista rozpoczyna się od wydarzenia, które można śmiało nazwać początkiem sportów motorowych. 30 sierpnia 1867 r. w Ashton-under-Lyne w Greater Manchester w Anglii rozpoczął się pierwszy wyścig pomiędzy pojazdami drogowymi z własnym napędem na wyznaczonej trasie.
W wyścigu, który przebiegał na 8-milowej trasie do Old Trafford, wzięły udział dwa pojazdy parowe napędzane silnikiem na paliwo stałe – jednocylindrowy pojazd zbudowany przez Isaaca W. Boultona oraz dwucylindrowy model autorstwa Daniela Adamsona i spółki. Mniejszy i ewidentnie bardziej nerwowy powóz Boultona objął prowadzenie na milę przed wyścigiem i utrzymał je aż do mety. Wyścig trwał około godziny, co oznacza, że powozy osiągały średnią prędkość 8 mil na godzinę.
2. Wyścig Paryż-Rouen z 1894 roku zwiastował początek sportów motorowych
Choć wyścig w Greater Manchester z 1867 roku wyprzedził go o trzy dekady, to konkurs z 1894 roku w północnej Francji jest często opisywany jako pierwszy na świecie konkurencyjny wyścig samochodowy. Zawody Paris-Rouen Concours du „Petit Journal” Les Voitures sans Chevaux (Zawody powozów bez koni), które poprzedzone były czterema dniami wystaw pojazdów i konkursami kwalifikacyjnymi, z pewnością wywołały większe emocje.
Jako dramatyczny punkt centralny dobrze finansowanego wydarzenia mającego na celu pobudzenie zainteresowania motoryzacją, łatwo zrozumieć, dlaczego Paryż-Rouen jest powszechnie uważany za wyścig, który zwiastował nadejście sportów motorowych. Co ciekawe, pierwszym kierowcą na mecie był pionier motoryzacji Jules-Albert de Dion, ale został on zdyskwalifikowany, ponieważ jego napędzany parą samochód wymagał palacza. Zwycięstwo przypadło natomiast pierwszemu w kolejności samochodowi benzynowemu, Peugeotowi prowadzonemu przez Alberta Lemaître’a.